1990
ROYAL MOTION – de laatste doorstart
Vanaf eind december 1989 tot halverwege 1990 treden we veelvuldig op en doen, naast de gebruikelijke talentenjachten, een aantal ‘echte’ optredens. Er is zelfs sprake van 2 optredens van een half uur in discotheek de IT in Amsterdam. Die gaan uiteindelijk niet door i.v.m. problemen tussen de organisator en de IT.  Dat was natuurlijk erg teleurstellend.

We treden o.a. op tijdens de Nationale ‘Potten & Flikkers-dag’ (jawel, dat bestond écht!) in Nijmegen voor een groot publiek. Tussendoor doen we ook nog steeds mee aan een aantal talentenjachten hoewel we daar steeds meer genoeg van krijgen. Toch halen we door deelname in Roelofarendsveen zelfs de plaatselijke krant met een leuk artikel.

Uiteindelijk besluiten we om een aantal demo’s op te nemen omdat we nu weleens dat platencontract willen binnen slepen… Dat lukt voor geen meter. We weten het even niet meer en zijn niet langer gemotiveerd om nog door te gaan. Na de zomer zakt de boel verder in elkaar, zijn we uitgekeken op het ‘Royal Motion’ verhaal en nemen we allebei een flinke time-out. We zijn er weer eens ‘helemaal klaar mee’…..

1990
Solo verder
Na het zoveelste ‘einde’ van Royal Motion ga ik weer solo verder. Mijn partner Arie maakt weer een hele reeks foto’s die ik ga gebruiken voor promotie van demo’s ed. We struinen weer massa’s talentenjachten af op zoek naar het succes….

RobKoningFotosessie

1991
HOOFDROL in VNV Beveiligings-film
Via een oproep in de krant heb ik mij aangemeld om auditie te doen voor een rolletje in een bedrijfsfilm van het beveiligingsbedrijf VNV. Tot mijn grote verbazing kreeg ik de ‘hoofdrol’ met tekst! De film van een half uur was bedoeld voor de beveiligingsbranche ter ondersteuning van trainingen van het personeel.

In een kantoorgebouw “Data General’ in Amsterdam Zuid Oost waren de opnamen en speelde ik een beveiliger die met zijn auto aan komt rijden, een ‘brand- en sluit-ronde’ door het gebouw loopt en telefonisch contact houdt met de meldkamer. Uiteindelijk ontdek ik daar een insluiper en moet daar naar handelen. Dan komt de politie in beeld en neemt de inbreker mee, etc. Het was enorm leuk om te doen en de eerste keer dat ik écht een hoofdrolletje had. Later kreeg ik de film op een VHS band. Die ga ik binnenkort eens op CDROM laten zetten zodat ik deze ‘topacteur uit Noord’ ook kan laten zien 🙂
Verder gebeurt er bar weinig in 1991…..

1992
Nederlandstalig zangduo ALLES GEPROBEERD
Nadat Art en ik halverwege 1990 waren gestopt met ‘Royal Motion’ hadden we weer nieuwe ideeën, en jawel…. hét duo deed wéér een poging! Dit keer Nederlandstalig met de veelzeggende artiestennaam ‘ALLES GEPROBEERD’. Misschien dat het een beetje zou helpen?

Daar waren we snel achter. Begin februari zetten we een hele show in elkaar, nemen demo’s én nieuwe geluidsbanden op, maar al snel bleek dat dit ‘m ook niet ging worden. Het is niet anders, we accepteren uiteindelijk dat we beter definitief uit elkaar kunnen gaan maar blijven wel vrienden.
Art zegt de hele muziek-business vaarwel en richt zich op andere dingen. Ik ben natuurlijk tóch nog niet tevreden en vervolg mijn weg…

1992
Nederlandstalig solo verder als ‘ROBERT KONING’
Het Nederlandstalige spreekt mij toch erg aan, ondanks het feit dat het met ‘Alles Geprobeerd’ geen succes had. Ik ga verder onder mijn eigen naam en neem een aantal demo’s op in mijn moerstaal en laat door mijn partner Arie Vree een aantal nieuwe fotosessies maken. Het ontblote bovenlijf moet er zelfs aan geloven….

Ik ontwerp een biografie-flyer, cassetteband-hoesjes en doe weer een poging door deze naar een aantal platenmaatschappijen op te sturen. Tevens loop ik wederom allerlei talentenjachten af met behoorlijk succes. Het eeuwige 2e prijs verhaal blijft me stug achtervolgen….

Cassettehoesjes

1992
STUDIO ROBERT KONING
Doordat ik vaak complimenten kreeg over de kwaliteit van de geluidsbanden, demo-opnames en de koortjes (die ik thuis inzong en opnam) leek het mij een goed idee om naast de solo-bezigheden óók een ‘thuis-opname-studio’ te beginnen. Ik had de apparatuur en kon daar behoorlijke resultaten mee bereiken. Tevens bood ik mijzelf aan als ontwerper van flyers, cassette-hoesjes etc. En dus stortte ik mij daar óók volledig in.

Om dit te promoten ontwierp ik een folder, hing advertenties op in supermarkten en plaatste advertenties in kranten. Uiteindelijk heb ik voor een aantal zangers- en zangeressen wat leuke demo-opnames opgenomen en hier en daar wat dingen mogen ontwerpen. Hier is eigenlijk ‘het zaadje geplant’ voor de passie van het grafisch ontwerpen.

1992
Cassette en CD-hoes voor percussionist STEF WOUTERS ontworpen
Voor percussionist STEF WOUTERS (‘Steve W.”) mocht ik o.a. een cassettehoes ontwerpen voor zijn demo-opnamen. Uiteindelijk bleek het contact met Stef  voor mij de start te betekenen van een nieuw hoofdstuk als vaste sessie-studio-zanger bij componist/producer BERT VAN OUDENAREN uit Oude Meer. In een later stadium heb ik voor het project ‘Alyssum’ van Stef ook nog een CD hoes ontworpen voor zijn mini-album ‘Colours of Life’.

1993
Backing-vocals voor de CD opname van WAAROM? DAAROM!
Percussionist STEF WOUTERS was gevraagd om mee te werken aan het debuutalbum van de Nederlandstalige band WAAROM? DAAROM! De band bestond uit Tony Daudy (leadzang), André Hoffman (gitaar), Hans Millenaar (gitaar), Bert van Oudenaren (basgitaar en toetsen), Ed Verzaal (toetsen) en Bobby Clairmont (drums). Dit album met de titel ‘Stop De Tijd’ is geproduceerd door bandlid (componist/muzikant/producer) BERT VAN OUDENAREN en opgenomen in de ANGLE STUDIO in Oude Meer.

Bert was nog op zoek naar een paar achtergrondzangers voor deze productie. Stef Wouters beveelt mij aan en dus word ik gebeld ‘of ik interesse heb’….
Of ik interesse heb?  Dit is natuurlijk een kans uit duizenden en dus doe ik auditie samen met nog 2 backing-vocalisten.

Uiteindelijk heb ik samen met ROY DE CASEMBROOT, (ex-drummer van “Comment Ça Va – THE SHORTS “), voor 8 van de 11 nummers van het album de backing-vocals ingezongen. En dit betekende ook mijn eerste studio-opname die écht op CD zou verschijnen. Ik was (en ben) enorm trots op dit project!
Het was echter wel een zwaar traject met vele uren van studio-opnamen, vaak tot diep in de nacht, maar ontzettend leuk om te doen en samenwerken met Bert van Oudenaren is werkelijk een kadootje!

Na de studio-opnamen vraagt Bert of ik als vast bandlid bij de band (backingvocalen) wil komen zingen. Ondanks dat dit mij écht te gek lijkt en ik mij vereerd voel zie ik hiervan af omdat ik op dat moment al benaderd was door producer/componist ROBERT POT voor een verdere samenwerking. Wel word ik tijdens de CD presentatie nog even uit het publiek gehaald om een paar nummers mee te zingen.

1993
FUTURE WORLD PROJECT / THAT’S IT!
Nadat we onze samenwerking in 1989 beëindigd hebben belt componist/producer ROBERT POT mij op met de vraag of ik geïnteresseerd ben om weer samen te gaan werken aan nieuwe nummers. Robert wil graag FUTURE WORLD ORCHESTRA nieuw leven inblazen en vraagt of ik samen met hem dit duo wil gaan vormen. En dus gaan we verder waar we destijds zijn gestopt. Hij heeft al 7 nummers klaar liggen die alleen nog ingezongen moeten worden.

Ik reis een aantal keer op en neer naar zijn studio in Nijverdal. Daar werken we hard aan de nieuwe nummers, laten een professionele fotosessie maken door fotograaf Rob van Wieringen en is er zelfs sprake van dat we met één song op een promo-verzamel-album gaan komen bedoelt voor het ‘Music-Medium’ in Cannes!
We beginnen eerst onder de naam FUTURE WORLD PROJECT maar veranderen dat later tóch in een échte nieuwe naam “THAT’S IT!” Ik ontwerp een logo voor onze naam en gebruiken dit samen met de foto’s als promotiemateriaal.

Ondanks het feit dat we er allebei van overtuigd zijn dat we te gekke songs hebben opgenomen lukt het uiteindelijk toch niet om deze aan de man te brengen.
Opnieuw scheiden onze wegen na deze teleurstelling. Doordat ik ook enorm druk ben met alle studio-opnamen in Oude Meer kom ik dit keer in ieder geval niet met een ‘kater-gevoel’ thuis op de bank te zitten. Dat scheelt, maar het blijft echter toch jammer dat dit project niet van de grond is gekomen.

1994
Leadvocals voor de CD opname “ORANJE WE GAAN ER VOOR”
Terwijl ik druk bezig ben met de studio-opnamen voor THAT’S IT! word ik opnieuw door BERT VAN OUDENAREN gevraagd om (wederom) aan een CD project mee te werken. Hij is benaderd om een ‘voetbal-CD’ te maken wat een relatiegeschenk wordt voor medewerkers van het Algemeen Dagblad/NRC en niet in de winkel komt te liggen. Dit keer ging het om zowel de lead- als de backing-vocalen in te zingen. Dat was natuurlijk helemaal te gek!

Ik stemde toe en dus reisde ik vanaf mijn woonplaats Amsterdam naar Nijverdal (voor de opnamen van Thats It), én weer terug naar Oude Meer om aan dit CD-project mee te werken. Dit album is in een razend tempo opgenomen en dat is hier en daar wel te horen aan de kwaliteit van mijn zangstem. Ik ben niet over alle tracks die ik heb ingezongen tevreden. Er was weinig tijd en ook hier ben ik dag- en nacht mee bezig geweest. Tussendoor verscheen ik dan volledig uitgeput op mijn échte fulltime kantoorbaan….
Desondanks was het een geweldige ervaring waar ik toch ook erg trots op ben. Samen met een aantal bandleden van WAAROM? DAAROM! heb ik de backing-vocalen ingezongen. Dat was enorm leuk om te doen en we hebben ook vreselijk gelachen met elkaar.

1994
Demo opnames “Your Eyes Don’t Lie” in STUDIO OUDEMEER
Producer BERT VAN OUDENAREN vraagt mij of ik een demo zou willen inzingen die uiteindelijk bedoeld is voor een andere zanger.  Ja hoor, dat wil ik wel 🙂
Het nummer wat ik ga inzingen is ‘Your Eyes Don’t Lie’. De backing-vocalen doe ik samen met een paar bandleden van “Waarom? Daarom!”.  En zo word ik langzamerhand een studio-sessie-zanger die aan allerlei projecten meewerkt. Ik vind het allemaal heel erg leuk om te doen.

1994
CD opnamen “KROEGENHITS DEEL 1”
Opnieuw word ik door BERT VAN OUDENAREN gevraagd om mee te werken aan een CD project. Dit keer is het een 2-delig ‘Kroegenhits’ CD project. Ik heb een groot deel van de lead- en backingvocalen mogen inzingen samen met zangeres Liesbeth Vollebregt. De backingvocalen deed ik samen met Liesbeth, Inge Berly, Hans Millenaar & Tony Dee. Het was hilarisch om te doen en we hebben enorm veel lol gehad.

Het is Bert gelukt om er een echte “kroegensfeer” van te maken, compleet met lallende gasten op de achtergrond die vrolijk mee blèren.
Ik mocht af en toe ook lekker ‘plat Amsterdams’ zingen in bepaalde nummers zoals o.a. op ‘Je Loog Tegen Mij’ (oorspronkelijk van Drukwerk).
Als de CD later klaar is, zie ik dat de naam van de ‘artiest’ op de hoes ‘Blauwneus en de Pimpelmezen’ is …. Jaren ben ik nog gepest met de naam ‘Blauwneus’…
De CD is best veel verkocht en ik zie ‘m tegenwoordig nog vaak ‘in de bakken’ liggen voor een euro. Toch leuk !

1995
Demo opname ‘Coby’
We gaan weer verder in het jaar 1995….
Producer Bert van Oudenaren vroeg me of ik de leadvocalen wilde inzingen voor een song ‘Coby’. Het bleek een Nederlandstalige versie te zijn van de hit ‘Jessie’ uit 1993 van zanger Joshua Kadison. Best een leuk nummer om te doen en met Bert de studio in was altijd een feestje, dus dat wilde ik wel!

Bert was door iemand benaderd die een Nederlandstalige tekst op dit nummer had geschreven en de opname van de song kado wilde geven aan zijn vriendin ‘Coby’. Hij kon echter zelf niet zingen en toen ontstond het idee om het aan mij te vragen.
Het is een behoorlijk zoetsappige ingezongen versie geworden waarvan de vullingen uit je kiezen springen, maar het was toch weer een leuk tussendoortje. En ik was vereerd dat ik gevraagd was!

1995
CD opnamen “KROEGENHITS DEEL 2”
Na de release van de CD ‘De Allergrootste Kroegenhits Deel 1’ ga ik begin 1995 weer de studio in met producer BERT VAN OUDENAREN om de lead- en backingvocals in te zingen samen met alle anderen die ook aan deel 1 hebben gewerkt.
Net zoals bij deel 1 geeft Bert mij weer de ruimte om ook mee te denken over de muziek-arrangementen wat wederom een geweldige ervaring was.

Ook dit keer was het een te gek avontuur met nog meer lol en vooral ook meer zelfvertrouwen. De kop was er natuurlijk al af met deel 1 en alles was vertrouwd. Hierdoor ging het voor mijn gevoel een stuk makkelijker ondanks dat ook deze opnamen in een record tempo opgenomen zijn.
Als deel 3, 4 of 5 er ook waren geweest had ik het graag weer gedaan!

De ervaring die ik heb opgedaan met de 4 CD producties bij Bert zijn voor mij écht een hoogtepunt in mijn muzikale carrière en hebben mij het gevoel gegeven dat ik niet voor niets ben blijven ploeteren op talentenjachten ed. Een bijzondere periode uit mijn leven.

1996
Een eerste single: ‘Desert Calling’
Na wat eerdere pogingen ben ik vanaf 1996 serieus begonnen met het componeren van eigen nummers. Ik had (en heb nog steeds) een leuke home-studio opgebouwd met mooie apparatuur en kon al een aardig deuntje spelen op m’n te gekke Yamaha Synthesizer waar ik enorm blij mee was. Niets stond nu in de weg om eindelijk de creatieve brei in mijn hoofd vorm te geven d.m.v. een gehele CD.

De eerste song die uiteindelijk de moeite waard was om verder aan te werken was ‘DESERT CALLING’, geïnspireerd op de reizen die ik door de Sahara heb gemaakt met mijn (overleden ) partner van destijds, Arie Vree. Een experimentele song met een verhaal.
Dit is de allereerste song die ik als single in eigen beheer heb uitgebracht! Een mijlpaal voor mij persoonlijk!

1996
Tracks componeren voor de 1e solo CD  ‘Back To The Rainbow’
Na DESERT CALLING ben ik verder gaan werken aan allerlei nieuwe songs met de intentie een geheel album te gaan schrijven.  Eigenlijk heb ik dit jaar verder geen andere dingen gedaan op het gebied van muziek ed.
Mijn focus lag echt op dit project.

Ik ging volledig los en experimenteerde met allerlei soundeffecten, koortjes en nam zelfs geluiden buiten op met een bandrecorder die ik later weer gebruikte in de songs. Al snel ontstonden daar nieuwe tracks uit, b.v. ‘MOON OF MINE’ en ‘BACK TO THE RAINBOW’. De laatste track werd dus uiteindelijk ook de titel van het album.

1997
CD hoes ontwerpen voor CD ‘Back To The Rainbow’
Het schrijven en opnemen van de nummers heeft tot begin 1998 plaatsgevonden. Uiteindelijk is het album een EP geworden, een zogenaamde mini-cd van ongeveer 35 minuten. Ondertussen ben ik aan de slag gegaan met het grafische gebeuren om een CD hoes te ontwerpen voor het album.

Ik had mezelf inmiddels al aardig ontwikkeld in de grafische programma’s van Adobe Photoshop en Illustrator. Het ontwerpen van deze CD hoes is voor mij zo’n leuke en creatieve ervaring geweest dat ik ook op dit gebied mezelf tussentijds steeds meer ging ontwikkelen d.m.v. het volgen van cursussen en workshops. Ik ontwierp dan ook een complete CD hoes mét uitgebreid boekje in kleur en liet alles professioneel drukken. Na een aantal verschillende variaties op het ontwerp was ik uiteindelijk tevreden.  Op het resultaat van de hoes ben ik nog steeds bijzonder trots hoewel het er misschien best ‘kinderlijk’ uitziet als ik het nu bekijk. Maar dat boeit me verder niet, het was een uiting van creativiteit die mij een enorme voldoening gaf.

1998
EP ‘Back To The Rainbow’ afgerond
Ik ben creatief gezien helemaal los gegaan met dit project en het is dan ook een behoorlijk experimenteel geval geworden. Het vloog werkelijk alle kanten op en had, als ik eerlijk ben, kop noch staart. Toch geeft dit project mij na al die jaren nog steeds een trots gevoel omdat ik eindelijk kon doen waarnaar ik op zoek was. Halverwege 1998 heb ik de  EP ‘BACK TO THE RAINBOW’ uiteindelijk afgerond en op CD gezet.

Klik op de foto om naar de INFO-pagina te gaan van BACK TO THE RAINBOW

1999
Demo’s op CD’s
Ik had in de loop der tijd flink wat demo-opnamen op cassettebandjes staan en was al langer van plan om dit eens te gaan digitaliseren. Omdat ik behoorlijk door het ‘grafisch-ontwerp-virus’ was besmet ben ik dit gaan combineren. Ik ben al dit audiomateriaal uiteindelijk gaan re-masteren (oftewel, oppoetsen en opnemen) en heb er 5 CD’s van gemaakt.

Natuurlijk heb ik daar ook de hoesjes voor ontworpen en lijkt het alsof ik een flink aantal solo-cd’s heb gemaakt (als je ze zo naast elkaar ziet staan in het CD kastje….) kun je leuk opscheppen op feestjes enzo…
Hoe dan ook, erg leuk om aan te werken en de opnamen zijn in ieder geval veilig gesteld. De kwaliteit van een aantal nummers zijn helaas in de loop der tijd achteruit gegaan omdat het vaak cassette naar cassette opnamen waren. Mp3 bestond nog niet.
De CD’s die ik uiteindelijk heb gedigitaliseerd kregen de onderstaande titels.

Klik op de titels om naar de betreffende INFO-pagina te gaan:
The Demo Album
An English One
The Early Demo Recordings
The Beginning of a Creative Process
15 on 1 The Demo Collection

1999
CD remastering ‘THAT’S IT – Seven Songs of ’94’
De songs die ik tussen 1989 en 1994 met producer/componist ROBERT POT had opgenomen had ik ook alleen op cassette in mijn bezit. Helaas waren ook deze niet echt meer van hele goede kwaliteit. Toch heb ik ook deze geprobeerd te remasteren en op CD gezet, met hoes erbij ontworpen natuurlijk….
Zeven songs die mij terug doen denken aan een te gekke tijd in zijn studio. Onvergetelijk!

1999
CD hoes ontwerp ALLYSUM
Percussionist Stef Wouters was bezig met de opnamen van een mini-album onder de naam ALLYSUM. De titel van het album was ‘Colours of Life.
Hij vroeg of ik de hoes voor het album wilde maken en leverde een soort schets aan van wat hij zelf in gedachten had. Kleurrijk en spiritueel moest het worden. Het project neigde naar new age achtige muziek en moest dat ook uitstralen.

Langzamerhand werd ik steeds meer gevraagd voor het ontwerpen van dingen. Dat ontwikkelde zich in de loop der tijd tot een erg leuke nieuwe hobby, naast de muziek